Jaguar Land Rover’a yönelik gerçekleştirilen siber saldırı, İngiltere’nin otomobil üretimini eylülde 1952 yılından bu yana en düşük seviyeye çekti.
Ülkenin en büyük otomobil üreticilerinden biri olan Jaguar Land Rover, eylül başında yaşadığı siber saldırı sonrasında üretim faaliyetlerini bir aydan fazla süreyle durdurmak zorunda kaldı. 7 Ekim’de ise kademeli olarak üretime yeniden başladı. İngiliz Motorlu Araç Üreticileri Topluluğu’nun (SMMT) verilerine göre, bu saldırı İngiltere’deki toplam araç ve otomobil üretimine ciddi bir etki yaptı. Eylülde otomobil üretimi, yüzde 27,1 oranında bir düşüşle 51 bin 90 adede geriledi ve bu rakam, eylül ayları itibarıyla 1952’den bu yana en düşük üretim olarak kaydedildi.
Ticari araç üretimi de benzer bir düşüş eğilimi gösterdi ve eylülde yüzde 77,9 oranında azalarak 3 bin 229’a düştü. Böylece, toplam otomobil ve hafif ticari araç üretimi, eylülde yıllık bazda yüzde 35,9 azalarak 54 bin 319’a geriledi. Ocak-eylül döneminde ise toplam üretim, geçen yıla göre yüzde 15,2 azalarak 582 bin 250 seviyesine düştü.
İngiltere Maliye Bakanı Rachel Reeves’in 26 Kasım’da açıklayacağı Sonbahar Bütçesi öncesinde yaşanan bu gelişmeler, sektör temsilcileri tarafından hükümetin büyüme odaklı politikaları desteklemesi için mali düzenlemeler yapması yönünde bir çağrı olarak değerlendiriliyor.
Sektör temsilcileri, otomotiv şirketlerinde çalışanların piyasa fiyatının altında ve avantajlı koşullarda araç edinmelerini sağlayan ECOS uygulamasının kaldırılmasının istihdam ve rekabet gücü üzerinde kalıcı zararlar doğurabileceği konusunda uyarıda bulunuyor. Bu sistem, çalışanların ürettikleri araçlara uygun maliyetle erişim sağlamaktadır. Ancak hükümet, bu araçları şirket aracı statüsüne alarak vergiye tabi tutmayı planlamaktadır.
1 MİLYAR STERLİNDEN FAZLA GELİR KAYBI RİSKİ
SMMT’nin yeni analizine göre, bu değişiklik 60 bin otomotiv işçisini etkileyecek, gelir paketlerinin değerini düşürecek ve birçok çalışanı kişisel ulaşımdan mahrum bırakacaktır. Uygulamanın kaldırılması halinde, ülkede yıllık 80 bin daha az araç satışı, ikinci el pazarında kalıcı tahribat ve üretim hacminde 20 bin araçlık azalma beklenirken, bu da 1 milyar sterlinden fazla gelir kaybı anlamına gelmektedir.
SMMT İcra Kurulu Başkanı Mike Hawes, sektörün eylüldeki performansının siber saldırı sonrası Jaguar Land Rover’da üretimin tamamen durması nedeniyle beklenen bir sonuç olduğunu belirtti. Hawes, “Durum bir miktar düzelse de sektör hala baskı altında.” şeklinde bir değerlendirme yaptı.
İngiltere’nin amaçladığı yıllık 1,3 milyon araç üretim hedefinin, ECOS uygulamasının kaldırılmasıyla doğrudan tehlikeye girdiğini vurgulayan Hawes, bu durumun sektöre ve kamu gelirlerine vereceği zararların göz önünde bulundurularak bu karardan vazgeçilmesi gerektiğini ifade etti.




